Noplay
Aandacht voor fysieke veiligheid tijdens opleidingen en trainingen is belangrijk en algemeen aanvaard. De ‘noplay’ procedure is bij velen een bekend middel om direct aandacht te vragen voor een onveilige situatie of letsel bij een deelnemer.
“Tijdens een oefening raakte ik opgesloten en kroop letterlijk door het oog van de naald. De reactie van de mentor: ‘Als je hier niet tegen kan moet je lekker een andere baan zoeken’. Dit zorgde ervoor dat ik de rest van mijn loopbaan vond dat ik overal tegen moest kunnen!”
Mentale veiligheid tijdens trainingen en opleidingen
Wat nog niet als gewoon wordt gezien is het waarborgen van mentale veiligheid tijdens trainingen en opleidingen. Terwijl veel activiteiten ingrediënten bevatten die mensen terugbrengt bij eerdere ervaringen. Ervaringen die zij niet altijd als positief ervaren hebben en (nog) niet goed verwerkt zijn. Dit kan minstens zoveel impact hebben als fysiek letsel en verdient daarom net zoveel aandacht in de voorbereiding van een opleiding of training.
“Mentaal bewust werken doe je samen, laagdrempelig en op de juiste wijze.”
Jasper Weyling
Mentale veiligheid verdient net zoveel aandacht als fysieke veiligheid
Mentale veiligheid verdient meer aandacht tijdens de voorbereiding, organisatie en uitvoering van een opleidings- of trainingsactiviteit. Kennis van mentale processen en het herkennen van afwijkende reacties is cruciaal voor docenten, instructeurs, waarnemers en andere betrokkenen.
Mentaal veiligheidsplan
Om mentale veiligheid een goede positie te geven in de voorbereiding van opleidingen of trainingen is door ons een Mentaal Veiligheidsplan opgesteld. Hierna kan je:
- Een inschatting van de mentale impact maken die aan een activiteit is verbonden
- Bepalen aan welke vereisten het begeleidingsteam moet voldoen
- Tijdig een interventie doen en weten hoe te handelen
- Mentale veiligheid vaststellen voor deelnemers en het begeleidingsteam
- Weten wat er gebeurt bij het ontstaan van een ‘mentale no play’
De voordelen van onze workshop voor trainers en opleiders:
- Een duidelijk beeld van mogelijke mentale effecten van een opleiding of training
- Een oefenstaf die voorbereid is op deze effecten en deze herkent
- Duidelijke richtlijnen om mensen die een mentale reactie ervaren goed op te kunnen vangen
- Afstemming over de opvang van medewerkers na afloop van de opleiding of training